Czy okno żywieniowe może być sposobem na życie?

fot. nadesłane
IF (Intermittent Fasting) to rodzaj diety, który polega na stosowaniu krótkookresowych głodówek. Jako cel uznaje się nie tylko odchudzanie, ale także szeroko pojętą poprawę zdrowia, samopoczucia i metabolizmu.
Koronawirus
łódzkie
223
zobacz mapę / szczegóły
REKLAMA
Istnieją dwie metody stosowania IF – pierwsza z nich zakłada wprowadzenie postu co drugi dzień naprzemiennie z dniami bez limitu kalorycznego. W dni postu dopuszcza się spożycie kalorii na poziomie 25% dziennego zapotrzebowania na energię w postaci jednego posiłku.

Drugą wersją jest stosowanie codziennie okna żywieniowego, czyli określonego czasu w ciągu doby, kiedy spożywamy 100% dobowej puli energetycznej. Standardowy podział to 16 godzin postu i 8 godzin jedzenia. Czas postu to zwykle wydłużenie naturalnego okresu postu, jakim jest sen, o dodatkowe godziny wieczorem i rano. W praktyce wygląda to w ten sposób, że ostatni posiłek jest spożywany np. o 18:00, a pierwszy o 10:00 następnego dnia.

Okno żywieniowe jest polecaną metodą odchudzania, która według zwolenników ma powodować przyspieszenie metabolizmu organizmu, zwiększenie zużycia energii przez organizm i w szybkim czasie poprawiać stan zdrowia. Jednak zdrowo rozsądkowo patrząc na tą metodę odchudzania, powoduje ona przede wszystkim większą kontrolę spożywanych pokarmów oraz energii, co przekłada się na mniejsze przyjmowanie kalorii i w konsekwencji chudnięcie. Poprawa stanu zdrowia może wynikać przede wszystkim z samego faktu chudnięcia, a nie magicznej właściwości postu przez kilkanaście godzin.

U kogo sprawdzi się okno żywieniowe? Przede wszystkim u osób zdrowych i aktywnych fizycznie. Krótkotrwały cykl głodówek może pomóc pozbyć się nadmiaru zbędnych kilogramów, choć na pewno wymaga skupienia i przygotowania. Takim osobom proponuje się stopniowe wydłużenie postu i skracanie godzin jedzenia, zaczynając od 11 godzin i powoli docierając do 16. Może jednak okazać się, że osoby ciężko trenujące będą zbyt głodne i osłabione w czasie treningu, którego czas wypadnie w godzinach postu. Mało prawdopodobne jest także zbudowanie dużej masy mięśniowej podczas stosowania metod IF.

Mimo wielu zalet tej metody odchudzania, należy bardzo ostrożnie podchodzić do niej w stosunku do osób bardzo otyłych lub z różnymi zaburzeniami czy chorobami. Indywidualne spojrzenie na potrzeby organizmu pacjenta oraz dotychczasowy tryb życia i odżywiania się pomagają wybrać drogę do osiągnięcia odpowiedniej masy ciała. Okazuje się często, że pacjenci trafiający do gabinetu dietetyka, od lat stosują okno żywieniowe nie wiedząc nawet o tym. Całe grono chorych od wielu lat nie jada śniadań, posilając się kawą do 13-14, a po powrocie z pracy zajada głód. I niestety, taka metoda nie powoduje u nich chudnięcia, a wręcz odwrotny efekt, w konsekwencji prowadząc do poważnych zaburzeń gospodarki węglowodanowej, hormonalnej czy chorób układu sercowo-naczyniowego.

Podsumowując, okno żywieniowe może sprawdzić się u niektórych osób, ale zdecydowanie nie należy polecać tej metody każdemu, kto ma kilka kilogramów do schudnięcia. Inne zalety tej metody odchudzania wynikają z działania odchudzającego, a nie magicznych i cudownych właściwości samej metody. W związku z tym, nie jest należy traktować jej jako sposobu na odżywianie się przez całe życie, a raczej jako formy wsparcia przez krótki okres czasu.

A wy jakie macie doświadczenia z oknem żywieniowym? Czy udało wam się wytrwać ? Jakie najdziwniejsze zmiany w odżywianiu wprowadzaliście do swojej diety?

Już za tydzień zapraszam na kolejny artykuł, którego głównym tematem będzie Czy istnieje zdrowa dieta na przednówku?

www.strelau.pl
aneta@strelau.pl
 
PRZECZYTAJ JESZCZE
Koronawirus
łódzkie
223
zobacz mapę / szczegóły
REKLAMA

Kalendarz Wydarzeń / Koncertów / Imprez w Tomaszowie