Ponad połowa Polaków planujących wymianę samochodu, szuka pojazdu używanego
55 proc. Polaków, którzy chcą wymienić pojazd w ciągu najbliższych miesięcy decyduje się na używany samochód z napędem konwencjonalnym. Częściej deklarowały to kobiety (68 proc.) niż mężczyźni (46 proc.). 20 proc. badanych rozważa zakup nowego pojazdu spalinowego – tę odpowiedź częściej wskazywali mężczyźni (27 proc.) niż kobiety (8 proc.). Na wybór samochodu elektrycznego, nowego lub używanego wskazało odpowiednio 7 i 6 proc. Polaków - wynika z raportu "Polak w drodze po auto".
"Polacy wciąż są mocno przywiązani do aut spalinowych, a ograniczenia budżetowe najczęściej skłaniają ich do inwestowania w pojazdy używane. Ta tendencja jest najbardziej widoczna w grupie najmłodszych uczestników badania (18-29 lat), spośród których 73 proc. zdecydowałoby się na używany samochód z napędem spalinowym. Auta elektryczne najmocniej przekonują do siebie najstarszą grupę respondentów w wieku 60+. 17 proc. spośród nich wybrałoby nowy pojazd elektryczny. Dla porównania w innych grupach wiekowych było to 5 proc. (18-29 lat), 4 proc. (30-39 lat), 9 proc. (40-49 lat), a wśród kierowców w wieku 50-59 lat żaden z ankietowanych nie zdecydowałby się na kupno +elektryka+" – wskazała Joanna Solecka z Santander Consumer Multirent.
Jak pokazuje badanie, 31 proc. respondentów planuje przeznaczyć na samochód między 20 a 50 tys. złotych. Największy odsetek w tej grupie stanowią osoby w wieku 18-29 lat (44 proc.). 29 proc. badanych wskazało przedział 50–100 tys. złotych. Taką sumę planuje wydać 43 proc. osób w wieku 50-59 lat. Budżet między 100 a 150 tys. na wymianę auta przeznaczyłoby 13 proc. badanych. Odsetek ten wzrasta wraz z wiekiem respondentów i wśród osób po 60. roku życia wynosi 29 proc. 7 proc. ankietowanych poszukiwać będzie auta w cenie pomiędzy 150 a 200 tys. zł, a 4 proc. zamierza wydać na nie więcej niż 200 tys. zł.
47 proc. ankietowanych zadeklarowało, że rozważałoby zakup samochodu elektrycznego, pod warunkiem możliwości uzyskania dofinansowania. Wśród kobiet odsetek wskazujących tę odpowiedź wyniósł 51 proc., a wśród mężczyzn 45 proc. Grupą wiekową najbardziej zainteresowaną dofinansowaniami do pojazdów elektrycznych stanowili najmłodsi 18-29 lat. Niemal dwie trzecie z nich (65 proc.) wyraziło chęć kupienia samochodu elektrycznego w przypadku otrzymania wsparcia w postaci dotacji. 30 proc. respondentów nie było zainteresowanych zakupem elektryka nawet z dofinansowaniami, a 23 proc. badanych pozostało niezdecydowanych w tej kwestii.
Badanie zostało przeprowadzone na zlecenie Santander Consumer Multirent przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w dniach 23-30 października br. na osobach, które posiadają samochód. Zrealizowano je metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI). Próba n=1000. (PAP)
gkc/ mmu/