Bezpłatna komunikacja autobusowa kolejowej spółki ŁKA zostaje
"Zdecydowaliśmy, że bezterminowo przedłużamy bezpłatne przejazdy autobusami Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, bo chcemy walczyć z wykluczeniem komunikacyjnym w Łódzkiem. Chcemy dać mieszkańcom małych miejscowości oddalonych od linii kolejowych, możliwość dotarcia bezpłatną komunikacją do kolei, by mogli dalej jechać pociągiem" - powiedziała Joanna Skrzydlewska, marszałek województwa łódzkiego.
Marszałek Skrzydlewska zapowiedziała, że co prawda na razie będzie to znanych już siedem linii Kolejowej Komunikacji Autobusowej (KKA) w województwie, ale samorząd chce rozwijać ten projekt, bo po frekwencji pasażerów i zainteresowaniu gmin i powiatów, widać taką potrzebę.
Obecnie autobusy kolejowe obsługują trasy Szczerców - Zelów - Łask, Wola Rakowa - Bedoń, Brzeziny - Andrespol, Będzelin - Koluszki - Budziszewice, Leźnica Wielka - Parzęczew - Ozorków, Będków - Rokiciny oraz Rawa Mazowiecka - Rogów.
"Nowe linie będą uruchamiane po zakupie kolejnych pojazdów dla ŁKA. Już na przełomie roku 2024 i 2025 możliwe jest uruchomienie linii Lutomiersk - Pabiance" - powiedziała Joanna Skrzydlewska.
Dodała, że Łódzka Kolej Aglomeracyjna i urzędnicy samorządu województwa łódzkiego prowadzą rozmowy ze starostami, bumistrzami i wójtami w regionie na temat otwarcia kolejnych połączeń KKA. Bezpłatna komunikacja może zostać skierowana tam, gdzie nie ma innych połączeń kolejowych lub autobusowych, żeby nie tworzyć dla nich konkurencji, ale niwelować problemy komunikacyjne w regionie.
Nowe trasy ŁKA uruchomi jednak dopiero po zakupach kolejnych autobusów. Na razie ma do dyspozycji 20 solarisów i 14 minibusów mercedesa, które obsługują już funkcjonujące połączenia.
"Te drugie dojeżdżają tam, gdzie linie są słabiej obłożone, drogi węższe, a kierowcy nie mają do dyspozycji pętli i muszą zawracać w przygodnym terenie" - tłumaczył Maciej Sobieraj, od niedawna prezes Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.
Jako wiodącą trasę kolejowego autobusu wymienił linię Zelów - Łask, ale dużą popularnością cieszą się też inne - Leźnica Wielka – Parzęczew – Ozorków, Rawa Mazowiecka – Rogów, czy Będzelin – Koluszki – Budziszewice.
Rozkłady jazdy Kolejowej Komunikacji Autobusowej są skoordynowane z rozkładem jazdy pociągów ŁKA. Oznacza to, że pasażer jadący np. z Zelowa do Łodzi dotrze autobusem do Łasku, a tam przesiądzie się w pociąg ŁKA do Łodzi. W drodze powrotnej wybierając jeden z kursów ŁKA, na stacji kolejowej bez długiego czekania przesiądzie się w oczekujący uż autobus do swojej miejscowości.
W autobusach i busach są automaty do zakupu biletów łączonych na autobus i pociąg. Zasadą jest, że na przejazd bezpłatnym transportem i tak trzeba mieć bilet, który pobiera się w biletomacie albo u kierowcy.
Za utrzymanie utrzymanie bezpłatnego tramsportu autobusowego urząd marszałkowski w Łodzi płaci Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej 13 mln zł rocznie, ale Maciej Sobieraj w rozmowie z PAP przyznał, że cały projekt skalkulowano z nadzieją, że część tych pieniędzy zwróci się w postacji opłaty za bilety (jednorazowe i okresowe) na przejazdy pociągami ŁKA.
"Nie ukrywajmy, że gdyby nie było komunikacji autobusowej, pasażerowie z małych miejscowości oddalonych od stacji kolejowych, nie pojawialiby się w pociągach" - wyjaśnł Maciej Sobieraj. (PAP)
Autor: Marek Juśkiewicz
jus/ malk/