Balast czy niewykorzystany potencjał, czyli po co firmie pracownik 50+

Czy 50 rok życia to kres zawodowej kariery? Czy pracownik 50+ jest dyskryminowany na rynku pracy? Czy taka osoba jest dla firmy balastem czy raczej tkwi w nim ogromny potencjał? Jaką wartość ma dla przedsiębiorstwa pracownik 50+?

fot. nadesłane
Choć oficjalnie się o tym nie mówi, pracownicy 50+ często nie mają łatwo na rynku pracy. Wprawdzie dyskryminacja ze względu na wiek jest prawnie zabroniona, w rzeczywistości bywa czasem przeszkodą w zatrudnieniu. Przyczyną takiego stanu mogą być mity i nieprawdziwe przekonania, krzywdzące dla pracowników z długoletnim stażem.


Mit 1: częściej nieobecni w pracy ze względu na zły stan zdrowia?

Wielu pracodawców uważa, że z biegiem lat stan zdrowia pracowników ulega wyraźnemu pogorszeniu - zatem zatrudnienie osoby w wieku 50+ wiązać się będzie z ryzykiem częstych nieobecności, zwolnień lekarskich i długiej rekonwalescencji. Jednak, jak wykazują badania, dojrzali pracownicy rzadziej od swoich młodszych kolegów korzystają ze zwolnień lekarskich. W rzeczywistości nieobecności z pracy nie są bezpośrednio związane ze stanem zdrowia, ale z satysfakcją z wykonywanej pracy – chętnie chodzimy do firmy, gdy dobrze się w niej czujemy.


Mit 2: większe koszty dla przedsiębiorstwa?

Zatrudnienie osoby w wieku 50 + to znaczne mniejsze ryzyko rotacji kadr. To związek na lata - starsi pracownicy są przywiązani do swojego przedsiębiorstwa. Lojalność względem pracodawcy i zakładu pracy powoduje, że traktują je jako docelowe miejsce pracy – w przeciwieństwie do młodszych kolegów nie poszukują innego. To pokolenie przyzwyczajone jest do wieloletniej pracy u jednego pracodawcy -  łatwiej więc jest im się zaangażować i  zidentyfikować z firmą. To przekłada się na wymierne korzyści finansowe - redukcję kosztów związanych z procesem rekrutacji i wdrożenia do systemu nowych pracowników.


Mit 3: inwestowanie w ich rozwój nie przynosi firmie długofalowych korzyści?

To przekonanie wynika z obaw o zdolność przyswajania nowej wiedzy i umiejętności starszych pracowników, a także z ich rzekomego oporu przed zmianą. Tyle tylko, że te zjawiska dotyczyć mogą osób w każdym wieku. Pracownicy 50 + mają większą motywację do pracy, świadomie starają się wykazać i udowodnić przełożonym, że zasługują na swoje stanowisko. Chętnie podnoszą więc swoje kwalifikacje, uczestnicząc w kursach i szkoleniach. A ponieważ są też bardziej lojalni niż ich młodsi koledzy – ryzyko, że po odbyciu szkolenia znajdą zatrudnienie w innej firmie, jest zdecydowanie mniejsze. Co więcej, dojrzałym pracownikom nie spieszy się na emeryturę. Chcą pracować jak najdłużej, nie tylko ze względów finansowych, ale również po to, by pozostać aktywnymi i cieszyć się dobrą kondycję fizyczną i psychiczną.


Mit 4: z trudem przystosowują się do zmian i nowych technologii?

Niechęć do zatrudniania osób w wieku 50+ może również wynikać z błędnego przekonania o ich niekompetencji w zakresie IT i nowych technologii. Jednak w świetle badań okazuje się, że  osoby w wieku 50+ są najszybciej rosnącą grupą użytkowników Internetu. To, że młodzi ludzie korzystają z nowych technologii „na co dzień” nie oznacza jeszcze, że automatycznie będą potrafili obsłużyć specjalistyczne maszyny czy oprogramowanie. Jeśli fachowego, branżowego szkolenia będzie potrzebował trzydziestolatek, dlaczego podobnego kursu nie zaproponować pięćdziesięciolatkowi?

- Jeśli tylko pracodawca zechce zainwestować w pracownika 50+, z pewnością chętnie skorzysta on z możliwości doskonalenia zawodowego. Nie jest prawdą, że wszyscy starsi pracownicy stracili elastyczność - często po prostu nikt nie zapewnia im takiej możliwości. Nie musi to oznaczać dla firmy dodatkowych kosztów, bowiem pracodawcy mogą skorzystać z dofinansowania w ramach projektów takich jak nasz, czyli „Przepis na Rozwój” – mówi Jakub Kobyliński, Dyrektor Zarządzający w firmie HRP.


Przepis na sukces

„Przepis na Rozwój” to projekt realizowany przez HRP Group we współpracy z Łódzką Izbą Przemysłowo-Handlową, Polską Izbą Firm Szkoleniowych oraz Fenix Poland. Ponad 15-letnie doświadczenie w pozyskiwaniu dofinansowania w obszarze zasobów ludzkich, infrastruktury i R&D, pozwoliło firmie na zdobycie rekordowej kwoty 60 mln PLN, przeznaczonej na usługi rozwojowe.

- Środki pozyskane z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2014-2020, współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, trafiają do przedsiębiorców w postaci bonów rozwojowych: krótko i długoterminowych. Za ich pomocą można sfinansować do 80% kosztów kursów i szkoleń zawodowych bądź doradztwa, coachingu czy mentoringu dla  pracowników. To przedsiębiorca decyduje, jaką usługę wykupi – które ze szkoleń będzie najbardziej korzystne dla rozwoju jego przedsiębiorstwa i przyniesie najwięcej korzyści jego pracownikom. Jedynym warunkiem skorzystania z kursu lub szkolenia jest jego obecność w Bazie Usług Rozwojowych, a że wybierać można spośród prawie 32 tys. pozycji, bez trudu dopasujemy właściwą usługę do własnych potrzeb  – wyjaśnia Jakub Kobyliński.

Zainteresowanie bonami rozwojowymi było tak duże, że w listopadzie ubiegłego roku HRP rozpoczęła drugą edycję projektu „Przepis na Rozwój”. Dla właścicieli mikro, małych i średnich przedsiębiorstw z terenu województwa łódzkiego oznacza to jeszcze więcej środków na zwiększenie kwalifikacji i kompetencji swoich pracowników, a tym samym wzrost konkurencyjności firmy. A w listopadzie 2019 roku planowany jest start trzeciej edycji projektu. 

REKLAMA

Kalendarz Wydarzeń / Koncertów / Imprez w Tomaszowie

kiedy
2019-08-15 19:00
miejsce
Ęklawa - klub kultura kawa,...
wstęp biletowany
kiedy
2019-10-03 20:00
miejsce
Ęklawa - klub kultura kawa,...
wstęp biletowany
kiedy
2019-10-12 18:00
miejsce
Kino Włókniarz, Tomaszów...
wstęp biletowany
kiedy
2019-11-15 18:00
miejsce
Hala Zespołu Szkól...
wstęp biletowany




Szanowny Czytelniku!

Przypominamy podstawowe informacje z zakresu przetwarzania danych dostarczanych przez Ciebie podczas korzystania z naszych serwisów.
Zamykając ten komunikat (kliknięcie w przycisk "Przejdź Dalej" lub "X"), zgadzasz się na wskazane poniżej działania.


Stosowanie plików cookies i innych technologii

Wraz z naszymi partnerami stosujemy pliki cookies (ciasteczka) i inne pokrewne technologie, które mają na celu:
- Zapewnienie bezpieczeństwa podczas korzystania z naszych stron
- Ulepszenie świadczonych przez nas usług poprzez wykorzystanie danych w celach analitycznych i statystycznych
- Poznanie Twoich preferencji na podstawie sposobu korzystania z naszych serwisów
- Wyświetlanie spersonalizowanych reklam, które odpowiadają Twoim zainteresowaniom

Zakres wykorzystywania plików cookies możesz określić w ustawieniach Twojej przeglądarki. Bez wprowadzenia zmian ustawień, informacje w plikach cookies mogą być zapisywane w pamięci Twojego urządzenia.


Administratorzy danych

Administratorem tych danych jesteśmy my, czyli Twoje-Miasto Sp. z o.o., ul. Legionów 57A 86-300 Grudziądz jak również nasi Zaufani Partnerzy z którymi współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach do Twoich potrzeb i zainteresowań oraz wykonywanie różnych badań mających na celu polepszanie usług internetowych i dostosowywanie ich do potrzeb użytkowników. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w Polityce Prywatności.


Jak wykorzystujemy Twoje dane

W ramach świadczonych przez nas usług staramy się wyświetlać reklamy odpowiadające Twoim zainteresowaniom, które dotyczą naszych produktów oraz produktów klientów korzystających z naszych usług reklamowych (marketing bezpośredni). W tym celu wykorzystujemy informacje zapisywane w plikach cookies, które otrzymujemy podczas korzystania z naszych stron. Nasze działania podejmowane są zgodnie z obowiązującym prawem w ramach tzw. uzasadnionego interesu administratora danych, ponieważ chcemy, by wszystkie nasze usługi, w tym wyświetlane reklamy, były najlepiej dopasowane do potrzeb użytkownika.


Wykorzystywanie Twoich danych przez naszych partnerów

Podobne działania w celach marketingowych podejmują nasi Zaufani Partnerzy, którym udostępniamy powierzchnię reklamową na naszych stronach. Wśród Zaufanych Partnerów znajdują się dostawcy technologii reklamowej, sieci reklamowe, domy mediowe, agencje interaktywne oraz reklamodawcy.
Nasi partnerzy gromadzą i wykorzystują informacje określające Twój sposób korzystania z naszych serwisów. Dzięki temu wyświetlają reklamy najbardziej dopasowane do uzyskanych informacji oraz udostępniają je innym podmiotom wyświetlającym lub zlecającym reklamę w Internecie.
W związku z reformą prawa ochrony danych osobowych nasi partnerzy potrzebują Twojej zgody na działania, których dokonują na naszych stronach. W przypadku jej udzielenia nasi partnerzy będą mogli, w ramach uzasadnionego interesu, wykorzystać Twoje informacje także dla celów analitycznych służących ocenie skuteczności podejmowanych działań marketingowych.
Pamiętaj, że ewentualna zgoda jest Twoją dobrowolną decyzją, natomiast brak jej udzielenia może wpłynąć na Twój komfort korzystania z naszych serwisów. Reklamy nieodpowiadające zainteresowaniom użytkownika są nie tylko nieatrakcyjne, ale i drażniące dla odbiorcy.

Zgodę możesz udzielić poprzez zamknięcie tego komunikatu (kliknięcie w przycisk "Przejdź do serwisu" lub "X"). Udzieloną zgodę możesz w każdej chwili wycofać, co jednak nie będzie równoznaczne z tym, że korzystanie z tych informacji do czasu wycofania zgody było niezgodne z prawem.


Jakie masz prawa?

Masz pełne prawo do zgłoszenia podmiotowi wykorzystującemu Twoje dane osobowe żądania dostępu do tych informacji, ich poprawiania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania. Pamiętaj jednak, że nie w każdym przypadku możliwe jest zrealizowanie Twoich praw w odniesieniu do informacji zapisanych w plikach cookies.

Więcej szczegółów znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

email:
hasło:
 
bezpieczne logowanie SSL
zapomniałem hasła | zarejestruj się